söndag, augusti 03, 2008

Pride för alla

Pridefestivalen börjar gå mot sitt slut och som alla andra år fick jag inte tummen ur och åkte dit. Men det viktiga är kanske inte att man står upp för sina åsikter under en vecka utan att man alltid gör det, när det behövs helt enkelt.

På fikarrasten på min första jobbarvecka nu i sommar höll jag på att smälla av. I takt med att mannen som födde en dotter diskuterades kom såklart pridediskussionen upp. Jag höll låg profil i början för att lyssna in det jag trodde var ett skämt. En skild trebarnsmamma i personalen lägger fram sina argument
"alltså det här med pride, varför finns det? det är ju så jävla överdrivet varför ska de ha en egen dag och springa runt där och tro att de är nåt" "det är ju bara för att det är mode.. jaa jag är glad att mina barn inte är lesbiska eller bögar" osv.

Kan ni förstå att någon år 2008 tror att det är modernt att vara bög eller flata? Jag skrattade inombords och kunde inte hålla käften. Tror man då att alla bögar/flator som bor i länder där de blir stenade till döds om de visar sin homosexualitet offentligt väljer att vara gay för att det är MODERNT? Jag dör. Seriöst det håller inte. En riktig diskussion startades därefter, även att jag hörde mammas ord inombords som sa att jag måste lära mig att räkna till 10.

Vet ni vad den skilda trebarnsmamman säger då? När jag precis förklarat att hbtpersoner ständigt blir förtryckta och trackasserade?
"Men vadå?? Borde inte JAG då få en egen dag? Jag som SKILD?? Ingen bjuder med mig längre när jag är ensam när andra ska ha middagar! Jag känner mig ofta ensam och inte accepterad"
jag "Men det är ju inte direkt att du blir förtryckt och trackasserad för att du är skild?!"
Hon "Joo, och för den delen varför kan inte alla såna bara hålla inne med det.. vara vanlig för barnens skull?! De måste tänka på barnen."
Efter detta utlägg blev jag så jävla förbannad men tänkte att jag måste uppföra mig och bete mig moget på min arbetslplats men för att dela med mig av mina tankar tänkte jag "KAN INTE ALLA JÄVLA MÄNNISKOR SOM SKILJER SIG HÅLLA IHOP FÖR BARNENS SKULL??? VARFÖR MÅSTE DESSA IDIOTER GÖRA SÅ ATT BARNEN MÅR DÅLIGT, SKILSMÄSSOR ÄR DET VÄRSTA FÖR ALLA BARN". Som sagt, jag räknade till 10 och sa en tänkvärd grej och jämförde henne med ett visst folkslag i detta land, sen gick jag och satte in min mugg i diskmaskinen och fortsatte att jobba. Efter detta hälsade hon inte eller pratade med mig på några dagar.

Det kändes så bra. När hon inte hälsade alltså, för det visade bara att hon tog åt sig så jäkla mycket. Hon var säkert van vid att sitta där och breda ut sig med sina helt ointelligenta utlägg och tro att alla skulle nicka, le och hålla mé.

Nu kanske ni undrar hur vårt sammarbete gick sedan? Då kan jag säga att hon kom och slickade röv för mig och var överdrivet trevlig. För jag vet, jag vet, jag vet. KÄRLEK är bra. Jonas Gardell och Mark Levengod eller Bobbys föräldrar? Vilket val skull du gjort?

Pride för alla

Inga kommentarer: