torsdag, januari 24, 2008

24 Januari 2008 - en dag att minnas

Kom precis innanför dörren, jag har varit ute på en väldigt exotisk snöstormspromenad. Det hör inte till vanligheterna minsann. "Ska du verkligen gå?" lät en skeptisk Josefin någon minut innan jag gav mig iväg. Jag är inte den som är den, det var faktiskt ganska skönt. Kämpigt att gå i den höga snön i motvind men annars så var det precis som hemma fast annorlunda som Danne hade sagt. Okej jag ska vara helt ärlig, jag smet ut för att slippa läsa skolutvecklingens många ansikten på 292 sidor. För mig är den skriven på arabiska, och jag flyr hellre än att traggla mig igenom den fast jag vet att jag måste. Dock sa en räddande ängel till mig innan "du kan sluta läsa där du är.. jag tar över!". Jag ler inombords men jag vet att jag inte kommer vara lika glad nästa vecka när tvärgruppsredovisningarna kör igång och jag ska redogöra för vårt kapitel. Well, om jag ska vara helt ärlig för andra gången denna dag så finns det inget som jag skiter i så mycket som grundskolan och gymnasiets kvalitetsredovisningar, jag kunde inte bry mig mindre.

Jag vet hur vi inte ska bedömma barn, det räcker för mig.
Avslutningsvis tänkte jag bjuda på ett mycket spännande stycke ifrån boken jag nyss nämnde, läs och njut:

"Spännvidden mellan och inom skolans mångfacetterade institutionella
uppdrag öppnar för att skolors vardagsarbeten kan vara utformade på vitt skilda sätt och ändå vara i linje med åtminstone
någon del av de explicita och/eller implicita uppdragen. I sin förlängning innebär detta t.ex. att såväl förmedlingspedagogiska som mer elevaktiva arbetssätt är legitima arbetsformer i skolors vardag och ryms inom det av skolan som institution sanktionerade frirummet."

1 kommentar:

k sa...

ha ha det är märkligt vad de (lärarna) vill få oss att läsa ibland alltså.. man kan hitta ungefär samma typ av "nu ska det låta fint"-formuleringar i diverse omvårdnadsböcker på ssk-programmet också...