söndag, september 21, 2008

Skogsmulle

Min favoritårstid hösten är här, så vad passade inte bättre än en lång skogspromenad med svampplockning i sikte? Till en början kändes det hårt när vi bara såg djur, 2 älgar, 9 rådjur och en fasan. Men efter att ha åkt till pappas guldgruva fylldes vårt hopp igen. Vi hittade sjukt mycket kantareller! Efter all rensning så blev det 7 liter. Det roligaste är ju när man ser de där riktigt stora gula kantarellerna och man nästan hoppar fram och dyker ner under granen så att ingen annan ska hinna se dem (det är viktigt med ditt och mitt när allt ändå blandas sen, right? :P) . Smarremums var det!


Fångsten!


Jag skulle gissa att jag hittade de största! :)

Ja mina vänner, i morgon börjar delkurs 2 (av 4). Det är med blandade känslor måste jag erkänna. Vi har haft det så roligt i denna och man har kunnat ta till sig så mycket som man har användning av sen i arbetslivet. Föreläsningarna har varit så nära på något sett med mycket dialog mellan oss och lärarna. En liten utvärdering (ganska mycket för min egen skull men läs för guds skull om du vill!)

Kursens,
Skador: Inför varje lektion som vi studenter har haft måste man förutse riksmoment och skador samt förebyggande (för små och stora barn). På friidrotten hade väl ingen kunnat föreställa sig att man skulle kunna skada sig på uppvärmningsleken "snappa näsduk". Jomenvisst, Roseli lyckaes med ett ringfinger som gick ur led och bröts. Gips i 5 veckor och kanske operation väntar! I förrgår körde vi "bebisboll" där man kryper runt på alla fyra och gör mål samt passar med huvudet. Under den fartfyllda leken (kötttaa!) så gick Saras arm ur led.
Aha-upplevelse: Studiebesöket på Upptech med trafisksäkerhet. Jag ska aldrig skjutsa mina barn i bil till förskolan och skolan efter det. En annan var när vi hade hjärt och lungräddning och vi fick testa att göra metoden på småbarn (smådockor alltså)... det var inte mycket kraft som behövdes där för att knäcka några revben.
Skratt: Ojoj det finns så mycket men för min del var det nog när jag sprang runt i skogen på hajken med min röda mask. Vissa blev inte alls rädda men en favorit är när Goran och Emelie går ihop och båda är rädda, då hör jag Goran när jag kommer emot dem "Assåå asså det där kan du åka på en smäll för!". Jag sprang runt och asgarvade under min mask och extra roligt var att jaga dem som blev så rädda och bara sprang genom hela skogen, hahaha.
Jag-vill-aldrig-gå-hem: Det är många gånger jag har känt så under de här veckorna men i fredags när vi hade turnering1 är ett sådant moment. Innehållet var ungefär, stafett med gester och sketcher, bebisboll, volleyboll med flipflops på händerna och strumpor som bollar, skjuta medicinboll till andra sidan, hitta sina skor-stafett, trä hopprep genom kläderna, gå med gurka mellan benen och en femkrona i ögat och lämna över utan att använda händerna.

Nu blir det frulle, må gott! Puss

3 kommentarer:

Anonym sa...

give me some kantarells ;)

baramalin sa...

kom hit då din svamptok! :)

Anonym sa...

aa vänta bara, rätt som det är e alla era svampar borta ;)