måndag, mars 31, 2008

Sjung om vår ljusa framtid i stället :)

Examensfest… ska ni ha det när ni tar er examen? Nu tänker jag inte på en studentfest efter tre slappa (?) gymnasieår. Vi har diskuterat det här i familjen och det känns bara löjligt att börja bjuda släkt och vänner eftersom ingen annan med universitet/högskolestudier har haft någon fest när de blivit klara. För den delen är alla mina vänner utspridda mellan Malmö i söder till Luleå i norr och vem kommer att ha tid att komma? Men samtidigt så tycker jag att universitetsstudier är mer värt att fira eftersom man faktiskt blir något. Dessutom har jag verkligen kämpat och ansträngt mig under dessa år. Så många böcker som jag läste under gymnasiet läste jag på ca en vecka här liksom. Förstår egentligen inte all uppståndelse kring studentbalen, utlandsresor och "sjung om studentens lyckliga dar"-visor i samband med studenten. Gymnasiet är ju inte ens en obligatorisk skolform. Nä jag är verkligen splittrad i den här frågan så om ni har några tankar eller idéer att dela med er av så skriv gärna. Det är ju ett tag kvar men syrran tar sin examen till sommaren och det måste ju vara likadant för båda.

Mallan

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska själv ha en stor fest den dagen jag tar examen från mina ekonomistudier. Studenten efter gymnasiet är en historia i sig som jag aldrig kommer att glömma bort. Men när man sitter begravd i alla böckerna nu så börjar man undra varför man firar som du skrev tre års slappa gymnasiestudier så stort. Det är en högskoleexamen som är värd att firas innan man är på väg ut i arbetslivet på riktigt! Jag har tur som är först ut i min släkt och kan därför sätta ribban för firandet :) Lycka till!
Kram

baramalin sa...

Matilda, tack för kommentaren! Det är bra att höra hur andra ska göra. Jag håller med dig om gymnasietiden.. den tiden var så otroligt rolig och studenten var en av de lyckligaste dagarna i mitt liv, absolut. Men det är nu när man är uppe i det här som man förstår hur liten del gymnasietiden var egentligen. Hur som helst kanske det blir en fest då... eller en resa eller något :) Lycka till med dina studier! Kram

Anonym sa...

Hörrödu! Jag vill gå på examensfest! Jag tycker sånt är kul! Men det var väl inget oväntat :P vill nog ha en själv också! :)

baramalin sa...

Hehe ja jag vet allt att du gillar festligheter av alla slag! :) Du är inbjuden, välkommen! Puss