onsdag, juni 25, 2008

"ja den finnes ju bakom huseknuten"

Maddluis, maddluis haha.

Tja folks! Funderar ärligt på att stänga ner bloggen under sommaren, känns inte som att jag har tid eller lust att blogga. Men den får väl vara som den är så märker man väl om det kommer upp något inlägg då och då.

Idag har jag haft en dejt med Annicha. Vi vandrade runt i den unika trästaden och trillade in på salt and pepper för lite lunch. Lammfärsbiffar med någon stor ugnsbakad potatis och fetaostsås, det var riktigt gott. Sedan fick jag åka lite Odo (Annichas omtalade bil haha). Vi kom på att vi ville åka till Vetlanda så dit drog vi. Shoppade lite och hade galet roligt. Hemfärden gick via Värne och Hult och de där kurviga backarna som gick upp och ner var inte bra för mitt välmående. Bläk vad illa jag mådde och så en skinande sol som bländade oss på det, well nu mår jag bra! Jag shoppade iaf en väldigt vacker scarf! Jag söp ju bort min favoritscarf på den sista festen i Luleå :( Attans också.

Nu jobbar jag 2 dagar till sen är det helg. Jag och nåra ppl med kvinnligt kön ska på bio i helgen, sex and the city. Blir nog kul har hört att den ska vara bra.

Ska fixa med lite grejer nu, men först receptet på smörgåstårtan! (Erica om du undar något så får du fråga för tycker det stod lite luddigt! Observera att detta är för 20 pers.)
Ha det gött allesammans! PUSS

(www.matklubben.se)
För 20 personer.
Har gjort den så att även de som bantar kan med gott samvete ta en riktigt stor bit. Tårtan har 4 lager så den blir hög och fin. Vill man inte ha lättvarianten så tar man det man vill ha.


Ingredienser Ca 1,8 kg skivad formfranska
1 burk creme fraiche 2 %
Ca 7 dl lättfil 0,5 %
1,5-2 burkar fettfri majonnäs
1 stor burk fruktcocktail
2 burkar tonfisk i vatten
Ca 1 kg räkor
14 ägg
15 cm gurka
10 cm purjolök
1 rödlök
Svartpeppar krossad
Salt efter tycke och smak
10 cocktailtomater0,5 isbergssalladshuvud1 citron1 kruka dill

Gör så här
Koka 6 ägg. Blanda ihop lättfil, creme fraiche och majonnäsen.

Lager 1: tag fruktcocktailen, sila av spadet och lägg bären i en bunke, ev, krossa dem lite. Tag filblandningen och häll i så att det ser lagom ut. Blanda.

Lager 2: hacka, skala och strimla rödlök och purjolök. Lägg det i en bunke och lägg i tonfisken och lite svartpeppar. Tag filblandningen och häll i så att det ser lagom ut. Blanda väl och smaka av.

Lager 3: tag äggen skala och hacka dem, lägg i 1-2 nävar räkor och lite klippt dill. Tag filblandningen och häll i så att det ser lagom ut. Blanda.Skär bort kanterna på formfranskan. Lägg ut dem på ex. en bricka. (Jag fick plats med 4x5 mackor på min bricka) Bred på de olika lagren rikligt. Täck över den ordentligt med plastfilm och låt den stå i kylen tills nästa dag då den ska garneras.Koka 6 ägg, kyl ned dem och skiva dem. Tag upp räkorna och tina upp dem. Strimla sallad fint, fint. Dela tomaterna och skiva gurkan.Tag fram smörgåstårtan och resten av filblandningen. Lägg i ca 0,5 burk majonnäs till. Blanda runt. Bred det över tårtan och kanterna. Garnera och dekorera den nu efter eget behag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Odo kan ju inte hennes bil heta haha! Odo är ju Odo :P

baramalin sa...

Haha det sa jag med! Ljungan hade varit där och fotograferat registreringskylten :P

Btw så verkar det som att hela greven jobbar på sjukhuset, jag kan meddela att flickan som var dvärg i paralello inte längre är dvärg! (skönt)