onsdag, januari 17, 2007

hello är vi i sverige?

har hållt käften alldeles för länge. har låtit folk ligga på sin konservativa nivå och låta dem kalla det för "det som det alltid har hetat". kom igen för fan. jag pratar om ordet som det borde vara dödstraff på att säga nämligen dagis.

var ska jag börja? för det första kom Lpfö98 (läroplan för förskola) 1998 och hette innan det förskola. alltså ca 10 år. det hade varit en sak om det bytte namn som så många andra saker gör (föreningssparbanken - swedbank etc). men hela verksamheten är förnyad. tror ni jag skulle studera 3,5 år på universitet och samla på mig flera hundratusen i studieskulder för barnpassning? nä kom igen. på den tiden daghemmen fanns var tanken annorlunda. de skulle spegla hemmen. barnen var där och fick hjälp att gå på toa, äta, sova och leka. det var ren barnpassning. men nu förtiden kära svenska medborgare är förskolan barns första skola. det är vi som lägger grunden för deras livslånga lärande. har ni någongång skummat igenom läroplanen? nej jag tänkte väl. helt ärligt är det pinsamt hur okunniga och inkompetenta vissa människor är. särskilt föräldrar som inte är insatta i verksamheten de följer sina barn till varje morgon. nä ryck upp er för ni behöver verkligen uppdateras! är det bara jag som ser pinsamheten?

vi firade precis in 2007

Inga kommentarer: